پیش بینی ابتلا به چاقی کودکان با آزمایش  خون

25 مارس 2014-  دانشمندان می گویند با یک آزمایش  خون ساده می توانند ابتلا کودکان به چاقی  را در مراحل بعدی زندگی پیش بینی کنند.محققین از این آزمایش برای ارزیابی میزان سوئیچ های اپی ژنتیک در ژن PGC1a- ژنی که ذخیره ی چربی در بدن را تنظیم  می کند- استفاده کردند. سوئیچ های اپی ژنتیک از طریق یک تغییر شیمیایی که متیلاسیون DNA نام دارد، ایجاد می شود. این سوئیچ ها عملکرد ژنها را کنترل کرده و در اوایل  زندگی ایجاد می شوند. این آزمایش که در سن  پنج سالگی انجام می شود قادر به تمایز کودکان با چربی بدنی زیاد و کودکان  با چربی بدنی کم در بزرگسالی می باشد.

این آزمایش جدید در سن پنج سالگی در کودکان قابل انجام است و می تواند میزان چربی بدنی کودک را در بزرگسالی  پیش بینی کند. نتایج نشان می دهد  افزایش  متیلاسیون DNAبیش از ده درصد در سن پنج سالگی  با افزایش  12 درصدی  چربی بدنی در 14 سالگی همراه است.

دانشمندان  دانشگاه Southamptonدریافتند که در این آزمایش، افزایش میزان متیلاسیون DNA  بیش از ده درصد در پنج سالگی با افزایش چربی بدنی تا 12 درصد در 14 سالگی  همراه خواهد بود. این نتایج مستقل از جنسیت کودک ، میزان فعالیت فیزیکی  و زمان رسیدن به بلوغ است.

دکتر Burdgeسرپرست این تحقیق می گوید: پیش بینی زمان چاق شدن کودک از اوایل  کودکی بسیار سخت است اما موضوع مهم این است که بدانیم چه کودکانی درمعرض خطر چاقی قرار دارند تا بتوانیم با مداخلات تغذیه ای زود هنگام  و قبل از آغاز اضافه وزن  به آنها کمک کنیم.

نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه وزن یا چاقی در دوره ی کودکی نه تنها به شیوه ی زندگی مربوط است بلکه ممکن است با فرآیندهای مهم اولیه ای که در کنترل ژنهای ما نقش دارند مرتبط باشد.

دکتر Burdgeمی افزاید: ما امیدواریم  این یافته ها به ابداع  و آزمایش روشهای جدید پیشگیری از چاقی در کودکان قبل از آغاز افزایش وزن کمک کند. البته هنوز به تحقیق بیشتر بروی گروههای بزرگتری از کودکان نیاز داریم.

نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetesمنتشر گردید. محققین  40 نمونه ی DNAاز 40 کودک تهیه کرده و این آزمایش را بروی آنها انجام دادند. در پروژه ی EarlyBird، 300 کودک از سن  5 تا 14 ساله شرکت  داشتند. در این تحقیق فاکتورهای مرتبط با دیابت  نوع 2 نظیر میزان  ورزش و میزان چربی بدنی این افراد  سالانه بررسی شد، همچنین نمونه های خونی از این افراد جمع آوری ونگهداری گردید. دانشمندان با استخراج DNAاز نمونه های خون کودکان، آزمایش سوئیچ های اپی ژنتیک را بروی آن انجام دادند.

 پرفسور Wilkinمی گوید: این تحقیق اطلاعات مهمی را درباره ی علل چاقی در کودکان فراهم کرد. درحال حاضر نمونه های تهیه شده، ذخیره  ونگهداری شده اند. در این مطالعه سرنخ های مهمی درمورد نقش فرآیندهای اساسی تأثیرگذار برعملکرد ژنها و بر میزان چربی ذخیره شده در بدن بدست آمد، فرآیندهایی که کودک هیچ کنترلی بروی آنها ندارد. این نتایج نشان می دهد که این مکانیزم ها می تواند سلامت کودکان را در کودکی  و حتی در بزرگسالی  تحت تأثیر قرار دهد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140325113055.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا